« Home | Svältkatastrof - varje kväll » | Ännu en utflykt » | Virgo önskar bli av med oskulden » | Synkroniserad kåthet » | Så här pigg » | *gråt* » | Söndagskväll » | Storslam! » | SRS Årsmöte o utställning lider mot sitt slut » | Råtträff och råttdusch »

Parningsplaner

Idag löper hela mitt gäng. Det är alltså full rulle här, milt uttryckt. Men nu börjar det närma sig att de ska få sina drömmars kärleksträffar.

Sasha  är först ut. Hon har vikten inne och måste göra sin första parning innan den 15 september. Sasha är en väldigt aktiv hona, som skulle vara bäst att para med en lite lugnare hanne, i övrigt är hon en väldigt glad, positiv och snäll råttfröken.

Chimay har också uppnått parningsvikt (för länge sedan!). Åldern uppnådde hon den 25 mars, alltså är även hon redo. Hon var  den första honråtta jag träffat som var riktigt kelig redan som pytteliten bebis! Hon har fortsatt vara en kelig, otroligt lätthanterlig och myyyysig råtta, om än lite väl matglad...

Jag har ett par hannar på G, nu återstår bara att diskutera lite till med min mentor Lena (Råtz) innan jag bestämmer mig och gör en tidsplan. Och så tänker jag göra en veterinärbesiktning. Själva parningen har jag svårt att tänka mig att det skulle bli problem med - Lina sa just ikväll att mina råttor måste vara de kåtaste ever. Eller om hon sa det bara om Virgo, som i det närmaste vänder ut-å-in på sig och flyger iväg när hon löper, stackarn...

Virgo har tillräckligt med vikt, väger lika nästan 400 gr, men uppnår inte åldern förrän den 2 maj. Så hon får vackert vänta ett tag till, lilla kåtråttan.

Hanna blir 6 mån den 10 maj, men jag tror inte hon kommer ha uppnått 300 gr då, vi får se. Ingen orsak till stress på ett bra tag än.

Temperamentsmässigt blir de alla bara bättre och bättre, ingen har givit mig några obehagliga överraskningar.  Än. Däremot är de alla lite "knorriga", därför vill jag veterinärbesikta dem för att lyssna igenom luftrör och lungor för att vara helt säker på att deras knorrande inte är något konstigt rossel. Det tror jag inte, men det känns ändå bäst att vara på säkra sidan så mycket det går.


Etiketter: , ,

oh la la la! kådisrådis.

jag har märkt att råtz la trappe (britt-berit) knorrljudar sig när hon löper. hehe kåtljud. hon är kry i övrigt!
vem ska du isf para chimay med?

*puss*

ja, Petrah, jag är rätt övertygad om att det är kåtljud det rör sig om här med. Men en veterinärbesiktning känns som en bra idé innan parning ändå :) Chimay skall, som det ser ut nu, paras med Arinellas Blåkläder. Nackdel: han har dumbo i linjerna, så om jag hittar någon som inte har det kan det hända att jag ändrar mig. Men än så länge har jag inte hittat NÅGON hanne med blått påbrå utan dumbogener :/

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker