« Home | Felaktig vikt » | Sushi-Su blir Åkersbergabo » | Sushiunge till salu! » | Tickis går vidare » | PARNINGSPLANER » | Är det dags att göra slut på det nu? » | Stora, fina ungar » | Hannaaaa? » | 17 dagar » | Sushikullen 14 dagar »

Att köpa råtta av mig

Min devis som jag försöker leva efter i alla sammanhang är LIVSKVALITET. Både för mig och för mina djur. För råttorna innebär det att jag ser till att

  • de har gott om plats i buren och den är möblerad för mys (eftersom råttor är mysproffs :D ) och aktivitet (speciellt viktigt om du har begränsad möjlighet att låta dem vara ute)
  • hålla deras miljö ren. Det funkar bra med kattsand i toalådorna. Råttor är extremt känsliga för ammoniaklukt - deras luftrör kan ta stryk ordentligt om det luktar starkt av kiss i buren. Att jag håller rent gör också min livskvalitet högre :)
  • de alltid har tillgång till vätska
  • de får näringsrik mat, huvudsakligen grönsaker och torrmat med ett tillägg av "blötmat" som innehåller kött/fisk el vegoalternativ (protein).
  • de får vara ute och röra på sig mycket, oftast minst tre timmar om dagen. Undantag görs förstås ibland - som när jag är tvungen att åka bort och skaffa råttvakt, t ex.
  • jag umgås mycket med dem när de är ute,
  • jag aldrig har mindre än två råttor och helst inte färre än tre (enligt min erfarenhet är idealflocken 6 råttor).
  • jag badar dem så sällan som möjligt (eftersom jag har honor, nöjer jag mig med att bada dem innan utställning, om de inte lyckats skita ner sig extremt mycket)
  • klorna klipps rätt ofta (kanske viktigast för MIN livskvalitet :) )
  • sommartid tar jag ofta och gärna med mig de råttor som jag tycker verka uppskatta det ut på promenad/upptäcktsfärd,
  • friskkontrollerar dem med jämna mellanrum (oftast kommer detta automatiskt genom att jag umgås väldigt nära med dem när de är ute).
  • jag går med dem till Veterinär Per Eksell i Örbyhus om de är sjuka. Jag har som mål att han ska bli sveriges bästa råttveterinär :) Det är han kanske inte alltid (än), men ju fler råttor han får träffa, desto närmare det målet kommer vi :D Han och hans fru Elna är i alla fall definitivt de trevligaste och bästa veterinärerna ur mänskligt perspektiv jag träffat. Jag känner mig trygg med dem, de har engagemang och medkänsla. 


Mina förväntningar på dig som råttköpare:
Jag förväntar mig inte att du ska kunna ge dina råttor massor med utetid med mänskligt sällskap varje dag, däremot förväntar jag mig att du försöker ge dem så mycket du någonsin har möjlighet till. Min sits är ju lite speciell, då jag bara jobbar ett par timmar om dagen och därutöver för det mesta ligger i min soffa och vilar mig och då samtidigt blir "råttad". Det är alltså inte någon större ansträngning för mig, snarare tvärtom. Men oavsett hur ägarens situation ser ut, behöver råttorna aktivitet och stimulans varje dag, för att må bra både psykiskt och fysiskt.

För att du ska få köpa råttor av mig ser jag helst att du är över 15 år. Är du yngre, kommer jag vilja diskutera råttköpet med dina föräldrar eller motsvarande vårdnadshavare. Jag säljer bara till dig om du köper 2 råttor, såvida du inte redan har råttor hemma.

Om du får köpa råttor av mig, förutsätter och förväntar jag mig att du rapporterar till mig om du får problem med dem. Både vad gäller sjukdomar och temperament. Gör du inte det, så tar jag för givet att inga problem föreligger enligt talesättet "hälsan tiger still". Om det antagandet inte stämmer äventyrar det mitt uppfödararbete, varför denna punkt är MYCKET viktig! 

Om du skulle behöva omplacera en råtta från mig, vill jag att du berättar detta för mig. Om det behövs försöker jag hjälpa till eller ta emot den själv.

Jag säljer sällskapsråttor. Om du tycker att råttan som du köpt av mig är så underbar och fin att du skulle vilja ha ungar efter den, bör du veta att jag har förtursrätt på att avla vidare på mina linjer. Detta kan dock i praktiken innebära att du gör din parning i samråd med mig, och att ungarna då registreras med mitt uppfödarnamn Rackarns (då uppfödningen blivit godkänd). Att para en råtta från mig utan att informera och rådgöra med mig resulterar i att du blir portad hos mig som råttköpare och jag kommer också berätta detta för andra uppfödare/råttsäljare som kontaktar mig för att få vitsord om dig. Uppfyller du däremot mina önskemål, ställer jag gärna upp och berättar detta också! (Dvs, du kan ange mig som referens).

Du kan alltid ringa eller maila till mig med frågor. Har jag inte svaret själv, försöker jag ge dig tips om var du kan finna det. Jag rekommenderar dock alla blivande råttköpare att registrera sig och vara aktiva på råttforumet. Där kan man få svar på det mesta, eller i alla fall lufta sina funderingar. Just detta forum går jag i god för, då det har ett engagerat och noggrannt moderatorgäng som tar sin uppgift, råtthållningen och forumets trevnad på stort allvar. Än så länge har jag inte hittat andra forum eller mötesplatser som ger lika mycket och som klarar sig lika bra från misinformation (därmed inte sagt att det klara sig HELT från det, men det står sällan eller aldrig oemotsagt, som tur är).

När det är dags för dig att hämta dina råttor är de karantänade i minst 5 veckor, väger minst 80 gr och är registrerade eller under registrering i Svenska Råttsällskapet. Jag levererar ALDRIG yngre råttor än 5 veckor och även då bara i undantagsfall, eftersom jag anser att 6 veckor är en bättre ålder. Du får stamtavla (eller kopia av den i de fall de är under registrering) på en gång.  

När du köpt dina råttor ser jag helst att du är/blir medlem i Svenska Råttsällskapet (SRS) och jag blir glad om du deltar i råttutställningar.

Du anmäler ditt intresse för råttköp genom att maila mig och då uppge namn, adress, telefonnummer, ålder och berätta lite om dig själv och varför du vill ha råtta. Ange också om du vill ha honor eller hanar och ev andra krav/önskemål. Att du listar dig som råttintressent betyder inte med automatik att du får köpa råttor. Vid köpet kan det hända att jag ber dig underteckna ett papper med samma innehåll som denna sida, som en garanti att du läst och är införstådd med mina förväntningar på dig som råttköpare. Papperet gäller som en överenskommelse att du följer fr a de mörkade styckena här ovanför.
 

Etiketter: , , ,

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker