« Home | Skabb i sunkpalatset :( » | Jag blir så trött på mig själv » | Snygg rumpa » | Nehej :/ » | Virgo visar upp sig :-) » | Nedfälld hylla » | RåttBB » | Matte - ge mig en KO! » | Efterlysning: Sniff-pappan » | Hur ska det gå? »

Chimays parning

Som jag skrev sist lite i förbifarten, är Chimay bortskickad för parning. Jag tråcklade mig till Kungsängen för att kolla in de tre hanar som A E hade föreslagit. En av dem är tyvärr för nära släkt med Chimay, kusin. Det är inte säkert att det skulle hindra mig om jag inte visste att den gemensamma faktorn givit upphov till kullar där det dykt upp barbering. Dumt att riskera att dubbla de anlagen - speciellt nu, i tider då många linjer, även från andra håll, har visat sig bära på anlag för barbering. Ryktet har sagt mig att många finska uppfödare inte bryr sig om barbering. Jag vet inte hur sant eller hur utbrett det i så fall är, men det påverkar ändå mig att vara mer försiktig i min egen avel än jag kanske skulle varit om jag inte nåtts av det ryktet.

Annars var den hanen helt klart den jag helst skulle vilja använda. Istället har jag frågat A E om jag får låna honom till annan hona, och den jag har mest i tanken är Sushi-Su i nuläget. Nu bestämde jag mig istället för ett lite osäkert kort: en ung hane (7 månader), som ser bra ut och känns bra temperamentsmässigt, dels så långt jag känt och sett honom, dels efter det som AE berättat. Det finns en del potentiellt negativa saker också; han har bara halv stamtavla och hans pappa avlivades på grund av aggressivitet. Jag har dock pratat med den ursprungliga ägaren, som hade honom tills han var över året. Så länge hon hade honom funkade han jättebra och var en bra, trygg, trevlig råtta. När han mellanlandade hos AE såg hon samma saker, han var lätt att sätta in i flock och allt var problemfritt. Därför lånade hon honom till en parning innan hon skickade honom vidare dit han skulle omplaceras. Där visade han sedan upp aggressivitet, och den ägaren hade inte velat skicka tillbaks honom till AE, det senaste stället där han hade funkat, utan ville avliva honom istället.

Jag tycker att det var konstigt att han inte gavs en chans, samtidigt tror jag mig förstå hur hon tänkte; hanar är mycket känsligare än honor för flyttar och miljöbyte, därför ville hon inte utsätta honom för ännu en flytt - det hade ju uppenbarligen varit för många redan.

Nåja. Den hanen reagerade antagligen, för att vara råtta, naturligt på alla flyttar, men detta ligger förstås till grund till att jag måste följa den eventella avkomman extra noga. Just nu lyder rapporterna att de verkar ganska ointresserade av varandra, så det kanske inte blir något ändå :/

Jag skulle nog inte våga använda honom till en annan hona är just Chimay. Jag hoppas att hon ska kompensera för hans eventuella anlag för aggressivitet med sin kolugna, trygga och keliga personlighet. Det är ännu en chansning och jag har inte riktigt den magkänsla jag skulle vilja ha, men jag är desperat eftersom jag verkligen vill att Chimay skall bli stammoder till en av mina linjer. Inte nog med att HON är en så fantastiskt underbar råtta, jag har också följt en del av hennes släktingar, redan sedan moster Musslas tid, och de har alla varit väldigt bra råttor. Så håll tummarna för oss! Den 25:e fyller Chimay 1 år, och är hon inte redan dräktig då måste jag söka dispens för att göra en förstaparning med henne. Det vill jag helst undvika, eftersom det redan är i senaste laget. Det känns inte snällt mot henne att dra på det ännu längre.

Oj det är inte helt lätt att skriva en text där jag måste erkänna att jag inte har 100% känsla för båda råttorna, men jag har svurit på att vara öppen och rak i min uppfödning. Även om jag kan råka ut för kritik och skitprat på grund av det. Men jag hoppas att jag får nöjda råttköpare som kanske t om väljer att köpa råtta av mig just på grund av att jag är öppen om mitt tänk.

Förresten kommer snart Chimay dimpa ner i din brevlåda, om du är medlem i SRS :)

Hanens stamtavla (klicka för full storlek):
Frej

Etiketter: , ,

eXTReMe Tracker