« Home | Too-Ticki » | Visstja » | HARREGUUUD! » | Äntligen! II » | Äntligen » | Råttbesättning » | Matte - släpp! » | Provet - igen » | Eureka! » | Hemsidan »

Råttslott?

Mina råttor är övertygade om att min bokhylla är specialbyggd för dem och att allt som är däri är till att gnaga sönder och bajsa på. Jag håller inte med dem. Inte ett dugg, faktiskt.

Häromdagen ruttnade jag rejält efter att i evigheter ha jagat dem med vattenspruta och tjoanden utan några som helst resultat. För mig, alltså - de har uppnått massor med resultat i form av söndergnagda böcker (en del gamla fina antika pjäser och dessutom mina fina konstböcker). Jag har ett ganska långt tag nu suktat efter vitrinbillysar - alltså Billyhyllor från IKEA med glasdörrar, så att jag kan stänga in prylarna och stänga ute råttorna. I brist på pengar har jag nu tryckt in alla böcker längst in i hyllan mot väggen. Fult som styk, men det räddar förhoppningsvis tapeterna och böckerna.

Råttorna blev väldigt indignerade när deras fina göm- och bajsställe bakom böckerna försvann och började ta över den andra delen av bokhyllan - den som innehåller stereo, skivor och en massa sladdar. I akt och mening att ge dem ett ställe att husera på som de FÅR tugga och bajsa på, har jag nu tejpat ihop lite kartonger och jag kastat i lite prylar såsom spelkulor, spelkort, tomma trådrullar, mindre kartonger, wellpapp och kartongbitar i. Detta har jag ställt mot lägenhetens enda fungerande element så att det blir varmt och gosigt.

Jag var rädd att det faktum att jag inte jagar och skäller på dem hela tiden skulle göra det trist och ospännande, men än så länge funkar det. Risken är bara att det inte håller dagen ut - för jisses vad det gnags och fixas!

eXTReMe Tracker