« Home | NollRåttans februariutställning » | Irma » | 2åring » | Oron bortsopad » | Är det över nu? » | Bortskämda älsklingar » | Blåbärsavokadovälling » | Viktkurva 2007-01-22 » | Råttjakt » | Bosse Boxer »

Resultat februariutställningen

Tja, det blev inget vidare resultat. Potku tyckte mina blåråttor var för mörka. JAG tycker de har den färg som blå råttor ska ha. Ju mörkare, desto bättre - bort med allt blask! Även Lena tycker det. Att det här är den färg man får när man renavlar blått och blir av med champagne- och beigegener som ger en ljusare färg och rubinögon. I svenska standarden står att blå råttor skall ha rubinögon, medan det i själva verket är ett standardfel!

I bilen på hemvägen diskuterade jag det med Gail också - och hon går helt på vår linje. Det goda i sammanhanget är att detta initierade att domarkommittén skall ta upp frågan och synkronisera sig bättre inför kommande utställningar. Förra gången fick jag beröm för Chimays färg, denna gång fick jag kvalitetstvåor på hela högen!

Det gör mig egentligen ingenting, eftersom de fick dem för att de ser ut just så som jag vill sträva efter att Rackarns råttor ska se ut. För mig är det en bekräftelse på att att jag har precis rätt avelsmaterial :D

Irma visade sin sämsta sida och fick också kvalitetstvåa i standard - undrar om det är så att hon faktiskt inte gillar Potku? Det funkade bättre i Pet med Jesper, även om hon gnisslade lite där med. Lustigt är dock att hon fick omdömet "rund o go" av Potku, medan hon fick AB i Pet av Jesper pga av att hon har för lite massa. Vilket hon helt klart har, Irma är minst i växten av alla mina råttor i förhållande till åldern, så jag vet inte om Potku fick ett tillfälligt hjärnsläpp? Rund är nog det sista hon är, även om hon är väldigt go! :D

Råtz Chimay fick kval2:a i standard för sin mörka färg, men i övrigt väldigt bra omdöme. När Potku dömde pet förra gången blev Chimay Domarens Favorit :) Hon fick också bra omdöme i pet och gjorde gott intryck, men fick AB pga den lite för entusiastiska kloklippningen.

Astra (Råtz Virgo) Fick väldigt bra omdöme, men ändå en kvalitetstvåa pga av att hon är silvrerad. Dock fick hon ett klart A-pris i petklassen.

Råtz Hanoi fick också bra omdöme, men 2:a pga sin vackra färg :) Av Jesper fick hon både bra omdöme och ett A-pris.

Den enda som gick bra var min älskade lilla zooråtta, Sasha. Hon fick andra pris i Pet senior och beröm för sin rexning. Hennes morrhår, svansteckning och haklapp rönte stor uppmärksamhet. Svansteckningen för att den finns men är så liten att det är på gränsen till ingen alls - typ 2-3 mm på svanstippen :D

Nå, trots att det var den sämsta utställningen resultatmässigt hittills för mig är jag ändå rätt nöjd, dels för att det var en trevlig dag, för att städning och sådant flöt bra och folk samarbetade så att man kom därifrån innan döden inträdde, och Kicki droppade in så att jag fick huda lite med henne :)

Jag är absolut inte sur för mina dåliga resultat, för jag vet att färgfrågor kan bedömas olika av olika domare, och Irmas dåliga poäng har jag förståelse för. Hon var verkligen som en gisten gammal gnisseldörr! :D

Jag var faktiskt beredd på ännu värre, eftersom några av mina råttor hade alldeles för korta klor. Jag tycker att Potku är en bra och rättvis domare, och detsamma tycker jag om Jesper. Jag vet att en del varit sura på honom för att han varit för hård, men jag håller inte med om det. Framför allt gick han då in och förklaradesina bedömningar vid den utställning jag tänker på, och även om inte alla håller med om att det var en bra förklaring, så tycker jag att det tyder på respekt att han svarar. Han kunde också bara ha försökt tiga ihjäl det och hoppats på att folk skulle glömma. Sen håller jag iofs med kritikerna om att det är viktigt att utställningarna blir något positivt för deltagarna, och även om råttorna inte placerar sig, så kan de få hederpriser och liknande, speciellt om ägaren är ung och kanske ställer ut för första gången. Jag har också haft en bra diskussion i PM på råttforumet, där jag tyckte han var en bra diskussionspart som höll sig till ämnet och inte flippade ur. Jag respekterar Jesper och tycker han är en bra domare. 

Det är helt enkelt så att om domarna kan motivera sina bedömningar så att jag förstår dem, så är jag nöjd - oavsett om råttan får bra eller dåliga poäng :D


Etiketter: , ,

Jag tycker också att blåa råttor inte skall vara blaskigt blåa. Lena lärde mig se skillnad via telefon. haha
när lilla blå levde så kunde man jämföra mellan hon och britt-berit, stor skillnad i färgen, visst lilla blå var rexad.. men det var inte alls samma blåa intesivitet som berit. Hon var mer blaskig och den enda blåa i den kullen,. resten agouti och sblack

hoppas att domarkommitén ändrar på det..
tråkigt med resultaten, men det glädjer mig att du är positiv ändå. det är rätta takter!

kommer du ställa någon av dem i pet efter årsmötet?

Petrah: Ja, jag kommer nog ställa ut Sasha och Chimay. Tror jag.

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker