« Home | Könskull eller ej? » | Det ultimata temperamentstestet » | 2-åring » | Sasha - urmodern » | Jag presenterar: » | Pip i mammaburen! » | Hemma » | Shit » | Magbula » | +40 gr! »

Stora Vår

Jag är så trött att jag inte har orkat skriva, varken här eller i mattebloggen. Men nu ska jag göra ett försök.

Min dag var riktigt trevlig även om standardbedömningarna inte gick så bra. Det jag var beredd på - det blev ju "fel" domare pga den satans flygstrejken och dessutom har två av mina chicks rostat nåt alldeles erbarmligt. Men själva textbedömningarna var bra, även om det blev kvalitetstvåor.

Jag fick stresstuppjuck över agilityn, så Lina hoppade in som förare istället för mig med Virgo och Hanna, och de fick varsin Clear Round, kanske finns det lite agilityhopp för dem ändå! TACK Lina! <3 Och så fick jag en massa bra input i mina avelsplaner. Hade ju syrran med som förstagångsutställare, och vi fick domarbedömningar utom tävlan av hennes oreggade hanar, varav den ena jag har tänkt att använda i avel i juli, om standarddomare kunde titta på honom och komma fram till att han är så bra som JAG tycker att han är. Gail tittade noga på honom och tyckte att det var en RIKTIGT bra idé, och Potku och jag hade en diskussion om den parningen och hon tyckte också att det är en riktigt bra idé. Så det är helt klart dagens behållning för mig. En annan behållning är den fina Yestas Dym Dym, en ba variegated, som fick följa med mig hem, främst som kelråtta, dels eftersom uppfödaren är densamma som Tofslans och Vifslans och jag drabbades av nostagi, dels för att jag tycker att variegateds är SÅÅÅÅ underbart fina! Fick också erbjudande om en fin hane att para henne med, om jag kommer fram till att jag vill använda henne i avel, det har jag dock inte tagit ställning till alls än.

Utställningsresultaten:
Råtz Hanoi Rocks (6 m 2 v):
Agility A:
Moment 1: Ekipage med fin kontakt. Litet kontaktavbrott vid "Grodans hopp". Ryckigt men stabilt.
Tid: 1,02.
Helhetsintryck: Hoppetossa!
Clearround, ½ stilpoäng råtta, ½ stilpoäng förare

Petklass, Domare Tiina Holmstedt:
Helhetsintryck: Lugn & go
Kondition: Ren hårb. Bra storlek men önskas mer massa. Ngt sträv päls. Ren o fin svans.
Tamhet: Helmysigt temperament.
Kvalitetsklass A

Standard 1,
domare Nanna Tikkanen (fi):
Feminin type, fair size, OK tail. White on toes, quite good silvering, some chewmarks. Unfortunately rusty on back.
Kvalitetsklass 2

Standard 2, seniorer, domare Potku Holmstedt:
Helhetsintryck: En hona med ojämn färg. Ok typ o strl. Mörk grundfärg. OK silvrering. Rostig. Vita tår. Vackra ögon.
Kval 2 pga färgen.

Temperament: Ok. Spänd, på väg till löp?
Kvalitetsklass 2

*****************

Råtz Virgo (6 mån, 3v):
Agility A:
Moment 1: Noggrann råtta. Lite ryckigare än vad jag hade önskat. Bra kontakt
Tid: 59 sek.
Clearround, ½ stilpoäng förare

Petklass,
Domare Tiina Holmstedt:
Helhetsintryck: Vacker tjej
Kondition: Skimrande ren hårbotten. Mjuk och len päls. Ren o kraftig svans.
Tamhet: Bra temperament. Spattig och glad.
Kvalitetsklass A

Standard 1, domare Nanna Tikkanen (fi):
OK type, good size, feminine head, good tail. White feet, some silvering. Colour quite even.
Kvalitetsklass 2

Standard 2, seniorer, domare Potku Holmstedt:
Helhetsintryck: Vacker hona, tyvärr fel färg.
Bra typ o strl. Vacker typ. Vacker, len päls. OK tickning. Blåa tonen bra, agoutifärgen för grå. Vackra ögon.

Kval 2 pga färgen.
Bra avelsdjur.

Temperament: Bra. Höglöper.
Kvalitetsklass 2

*****************

Råtz Chimay (8 mån).
Petklass, Domare Tiina Holmstedt:
Helhetsintryck: "Koalabjörn"
Kondition: Skimrande ren hårbotten. Mjuk och fluffig päls. Ren o kraftig svans. Trevlig storlek.
Tamhet:  Helmysigt temperament.
Kvalitetsklass A, HP "Koalabjörn"

Standard 1, domare Nanna Tikkanen (fi):
Good type,head and eyes, some white toes, ok rexing, silver ticking ok. Colour is quite dark but down to skin. A little rust on the rump
Kvalitetsklass 2 - Andrapris (?)

Standard 2, seniorer, domare Potku Holmstedt:
Helhetsintryck: -
Ok typ, strl och massa.

Diskad pga av öronsvamp?

Diskvalificerad.

*****************

Råtz Too-Ticki (2 år 1v).
Petklass, Domare Tiina Holmstedt:
Helhetsintryck: Trevlig dam.
Kondition: Ren hårbotten. Små sår på svansen. Bra storlek önskas mer massa.
Tamhet: Lugn o go.
Kvalitetsklass A

Etiketter: , ,

eXTReMe Tracker