« Home | Fräschingar » | Häften på väg » | Dagens dramatik blev till städning » | Rackarns Hanna! » | Råttslott? » | Too-Ticki » | Visstja » | HARREGUUUD! » | Äntligen! II » | Äntligen »

Sasha-brasha-mandelmasha



Tvåa ut att presenteras är Sasha.

Sasha är en choclate european berkshire rex-flicka, som införskaffades för att hålla Too-ticki sällskap när hon plötsligt blev ensam. Det blev ett snabbt och aningens oöverlagt beslut när Tickis och jag kom hem till Lena för att umgås och titta på råttbebisar (Chimay och hennes kullsyskon). Ett par dagar innan hade Too-ticki blivit ensam, och fick följa med mig överallt där jag gick för att hon inte känna sig övergiven och deppa ihop.



Lena hade hittat Sasha på en djuraffär en månad tidigare. Där satt hon tillsammans med sin lilac-bror. Därför kan man veta att Sasha har blått i sina gener (bl+cc=li) och passar in hos mig. Och efter att ha haft henne i sin ägo i en månad visste Lena också att hon var en glad och go råtta med fart och lek i kroppen.


Världens sötaste underläpp?


Jag beslöt mig för att köpa henne efter en kort betänkestund. Jag har tillit till Lenas omdöme och kunnande, så bättre hjälp att välja djur tror jag inte att jag kan få. Jag tror inte JAG, med min ringa erfarenhet ännu skulle våga ta mig an en zooråtta att använda i avel annars.



Nu har  Sasha uppnått matchvikten för en förstagångsföderska och uppskattninsvis uppnår hon även åldern i mitten av februari. Hennes personlighet är fortfarande pigg och glad och väldigt snäll, så det ser lovande ut. Än så länge är hon lite "dampig", men hon har ju fortfarande tid på sig att mogna till. Planen är att, para henne med en blå eller blåbärande lugn hane. Antagligen blir det en av Lenas killar. Sasha är ju helt och hållet utifrån, sådär behöver jag inte fundera över inavelsgrad alls.



De bilder jag publicerar här, har jag fått kämpa hårt för, eftersom Sasha sällan sitter still ens i två sekunder, utan far omkring som en skottspole och ska undersöka precis ALLT, precis hela tiden. Det är alltså nästan omöjligt att få med hela henne på bild överhuvudtaget. Därför får ni nöja er med dessa ganska undermåliga och tråkiga bilder. En rolig sak med Sasha är att hon ur vissa vinklar är väldigt lik Mymla (Brisby's Girl on the wire, RIP). Det tycker jag om.

Sasha är mamma till Sushikullen.

Etiketter: , , ,

Åh så söt hon är. hon ser ut att vara en riktig fräsching. lycklig råtta med fin päls.

*hrm para snart och ha levklart till årsmötet ge-danke* ;D

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker