« Home | Kärlek » | RIP Råtz Snorkfröken » | Råtz Virgo » | Livet i det Rackarns sunkpalatset » | Mysa med Miso » | Barberare! » | Kära läsare! » | Avelsplaner om intet » | Fotosession med Miso » | Välmående, keliga och fina! »

Råtz Chimay

Råtz Chimay är en rexad silver blue-hona, född 2006-10-25. Hon är brorsbarn till Mussla, min älskling som jag köpte för att starta min avel, men som började nysa och plötsligt dog knall och fall utan synlig orsak (hon var alltså superpigg in i det sista, vilket gör att jag tror hon fick hjärtattack eller nåt). Resten av Musslas kull har utvecklats väldigt bra, så antagligen var Mussla "måndagsexemplaret".

Chimay stamtavla - klicka för full storlek
klicka för att se stamtavlan i full storlek

Chimay är rätt lik Mussla, fast snyggare, om sanningen ska fram. Hon är otecknad med jämnare färg  och mycket bättre rexning. Tyvärr har hon rostat lite nu, men det är inget jag fäster mig så mycket vid.  Chimay kommer från Råtz Trapist-öl-kull. En av hennes syrror bor hos Kicki och går där under namnet Trams.

Chimay
foto: Kicki Sundberg

Chimay var kelig redan som liten bebis, jag har faktiskt aldrig stött på en unge som varit så kelig förut! Men hon är inte långsam och tråkig för det, hon rör gärna på sig och hittar på upptåg. Och det är ju tur eftersom hon är matglad också. Nu, som vuxen är hon inte lika extremkelig längre, men det händer att man får långa och passionerade gosstunder emellanåt - det tackar jag för! Jag tror Chimay beslutat sig för att efterträda Mymla som Nalleråtta. Kanske bråkar  hon med Sasha ibland för att hon är lack för att Sasha är mycket mjukare i pälsen än henne?

Jag och Chimay körde en fotosession i tisdags, men tyvärr blev nästan inga bilder riktigt bra. Många suddiga. Jag tror på Kicki när hon säger att rexade råttor är svårare än andra att fota, att autofokusen inte klarar att fokusera på krullet. Jag har ändå försökt samla de bästa i ett idolbilds-bildspel för andra råttnerdar att dregla över. :)

070613
Två älsklingar - Kicki och Chimay

Etiketter: , , ,

På bildspelet ser man verkligen tydligt hur blå hon är! Gosråttan. :)

oj, vad hon är lik grimbergen - brorsan hennes som bor hos mig :D ska ta och fixa ett par bilder på hnm så fort som möjligt *ler*

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker