« Home | Fotosession med Miso » | Välmående, keliga och fina! » | Suddig Nigiri på väg till nya matte » | I mars 2007 var hon så här pigg och glad. Igår var... » | Att köpa råtta av mig » | Felaktig vikt » | Sushi-Su blir Åkersbergabo » | Sushiunge till salu! » | Tickis går vidare » | PARNINGSPLANER »

Avelsplaner om intet

Jag trodde jag hade publicerat den här texten, men insåg när jag idag fick en påminnelse om en intresseanmälan om ungar efter Virgo och Bruno, att jag missat det.

***************

Nu är jag hemma från Fårö, och har fått hem mina råttor, så nu börjar livet ta sin vanliga form igen. Inte mycket har blivit som jag planerat, och nu fortsätter det vad gäller min avelsplanering också :/

syrranPi hade två zooråttor, Wille och Bruno. De uppgavs vara kullbröder när hon köpte dem. Precis när jag bestämt mig för att använda Bruno som avelshane tog Syrran Wille till veterinären eftersom han verkade lite hängig. Där fick han lämna urinprov och vetten gav diagnosen urinvägsinfektion. Wille skickades hem med recept på antibiotika. Syrran hann inte ens hämta ut den. När hon kom hem från hundpromenaden låg han död i buren. Jag rådde henne att ringa och höra om vetten kanske kunde bekosta obduktion. Det gjorde hon och de gick med på det.

Nu när jag var på Fårö ringde hon och berättade att hon fått obduktionsrapporten. Den visade att han hade en snabbväxande och elakartad tumör i njuren, stor som en tennisboll.

Detta innebär att jag avbryter planen att para Willes brorsa Bruno med Råtz Virgo nu. Jag kommer fortsätta hålla ögonen på honom, och om han fortfarande är frisk och kry när han närmar sig sin 2-årsdag, kanske jag gör parningen då istället. Men det är inget jag på allvar vågar hoppas på, alltså måste jag leta upp en annan hane att para Råtz Virgo med.

Han skall helst vara agouti, men kan även vara blå eller blåbärare. Temperamentet är superviktigt; han skall vara trygg och stabil, lugn och social med både människor och andra råttor. Självklart ska han ha god hälsa och ju mer man vet om hans bakgrund, desto bättre. Det är också bra om han blivit utställd (och fått bra omdömen om sin typ), men det är inget krav. Har han en väl känd bakgrund, kan jag tänka mig att låna en hane som är runt året eller kanske t om något yngre, men ju mindre man känner till om hans bakgrund, desto äldre vill jag att råttan skall vara vid avelstillfället.

Kommer du på någon gentlemannaråtta som uppfyller dessa egenskaper, så hör av dig till mig på info@rackarns.se. Självklart ska jag rycka i mina egna kontakter också - det borde ju inte vara allför svårt att hitta en bra agoutihanne - det finns ju rätt gott om dem :)

Jag är överhuvudtaget intresserad av lånehannar med de egenskaper jag beskrivit här ovanför och därutöver också sådana med färgen grafit i stammen, så får du reda på någon sådan, tveka inte att tipsa mig!

Etiketter: , , , ,

Jag har färgat Eltons päls nu... *visslar lite och ser seriös ut*

Sött av dig Pernilla, och jag förstår om du vill ha fler Rackarnsråttor, men även om Elton är min favvis, så är han nog inte riktigt avelsmaterial, stackarn. Han vill bara knulla. Och det är ju inget fel med det :D

Men då tipsar jag om Hannahs agoutihane Golug. Han är en av Alvas lekkompisar, så barn tål han och stresströskeln är garanterat hög (har klarat Alvatestet "jagkanintebäramengördetändå" med bravur). Han är iofs rex, men det är ju bara himmelskt och du vet ju vem som kommer att köpa alla ungarna om det krävs. För Virgo är välan inte rex? Jag kikade i Taurus stamtavla. I min blogg finns länk till Hannahs blogg och där finns det bilder på Golug. :)

Pernilla: Nej, Virgo är en slät snygging. Jag ska kolla upp Golug, TACK för tipset!

Annars har Cosmonita (www.cosmonitas.se) en agouti rex hane med underbart temperament (har själv träffat honom) och lång stam... Fö är han pappa till två av mina svansisar också :) Jag vet inte om hon lånar ut honom för avel, men iallafall :P

Hoppsan, www.cosmonita.se ska det stå...

Golug är från Ale's, btw

Pernilla och Bella: Ale's råttor är eftertraktansvärda för sitt temperament, det har jag förstått. Men de har EN nackdel: de är dumbobärare allihop (alla som jag kommit i kontakt med, i alla fall) Ale har ju dumbo som del av sin inrikttning, så det är ju inte så konstigt förstås, men jag vill undvika dumbogener... Om jag kan.

Tack ändå för tipsen, hittar jag ingen bra hane utan dumbopåbrå, kommer jag att kolla upp dem.

Meeh, wtf! Det tänkte jag ju inte på. Sicken osis! :(

Attans! :(

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker