« Home | Livet i det Rackarns sunkpalatset » | Mysa med Miso » | Barberare! » | Kära läsare! » | Avelsplaner om intet » | Fotosession med Miso » | Välmående, keliga och fina! » | Suddig Nigiri på väg till nya matte » | I mars 2007 var hon så här pigg och glad. Igår var... » | Att köpa råtta av mig »

Råtz Virgo

Jag tappade visst bort mig i presenterandet av mina råttor här i råttbloggen. På förekommen anledning vill jag nu ta ett nytt tag och stolt presentera Råtz Virgo!

IMG_2169

Råtz Virgo är världens kåtaste och gladaste råtta, alltid på strålande humör; go och glá, kexchoklá.

Låter kanske lite tråkigt när jag inte har så mycket mer att säga om henne, men det är helt enkelt så att hon aldrig vållat mig några problem, hon har varit frisk och himla trevlig hela tiden, helt enkelt. Det riktigt speciella med henne är väl att hon kan löpa varje dag, inte som andra råttor var 3-4:e dag. Det räcker typ att man kelar lite med henne, så är hon igång.

IMG_2167-1

Hon blir underkänd i standardklassen hela tiden på grund av sin färg. Vissa säger att det beror på att hon bara ställts ut för domare som inte kan blue agouti-färgen, men jag vet inte. Jag får helt enkelt erkänna att jag inte är tillräckligt erfaren på färgen själv för att avgöra det. Såvitt jag kan lista ut, så är hårstrånas  basfärg och bandfärg bra, men tippningen fattas (den skall vara blå). Magen är fiiin! Dessutom är hon lite silvrerad, vilket anses som ett "fel" enligt standarden. 
SRS standarden
Eva Johanssons beskrivning (english blue agouti)

Dock hon har fått väldigt bra omdömen om typ och temperament, och det med rätta, om du frågar mig :)

IMG_2166-1

Jag letar just nu med ljus och lykta efter en agoutihane att para Virgo med för att förstärka agoutin i hennes blue agouti, och kanske därigenom få en bättre färg. Man ska ju sträva efter att ungarna skall bli bättre än sina (bra) föräldrar, som en av mina gurus, Eva Johansson, lär ut.

IMG_2168-1

Virgopedigree
Klicka för att visa stamtavlan i större format.


Etiketter: , ,

fick du mailet om st? vad tycker du?

Hannah: Jag hade fått det, men missat det av någon anledning. Sitter nu och beundrar Golugs vackra mage - återkommer!

Åh, det var en tjusig dam... Har själv en agoutihane här hemma med underbart temperament, men han är på tok för liten för att få bli far :)

Bella: Hur liten?

Han är (tyvärr) bara 5 månader.

Bella: Maila mig uppgifterna om honom, om jag håller med om att han har potential, så kan han få rycka in och bli pappa till senare generationer :) info(a)rackarns.se är adressen!

Nu har jag mejlat :D

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker