« Home | Råtz Chimay » | Kärlek » | RIP Råtz Snorkfröken » | Råtz Virgo » | Livet i det Rackarns sunkpalatset » | Mysa med Miso » | Barberare! » | Kära läsare! » | Avelsplaner om intet » | Fotosession med Miso »

Kontaktannons! Hanar sökes!

Eftersom forumet återställts och tömts på det mesta matnyttiga, däribland mina annonser efter avelsparners, vill jag uppmana alla er råttnördar därute att återregistrera er och hjälpa till att bygga upp det till den fantastiska informationsresurs det varit.

Därför presenterar jag mina önskningar om låneråttor här istället.

Till Råtz Chimay söker jag en trygg och stabil hane, som gärna får ha lite fart i sig. Han skall ha slät päls och vara blå eller blåbärare, men det spelar ingen roll om han hör till agouti- eller svarta gruppen. Detta eftersom jag inriktar mig både på (s/) blue och blue agouti.

Råtz Virgo behöver en hane i färgen agouti (vildfärgad). Både slätt och rexat hårlag funkar.

För alla hanar gäller förstås att han de ha god hälsa och ju mer man vet om bakgrunden, desto bättre. Det är också bra om han blivit utställd (och fått bra omdömen om sin typ), men det är inget krav. Har han en väl känd bakgrund, kan jag tänka mig att låna en hane som är runt året eller kanske t om något yngre, men ju mindre man känner till om hans bakgrund, desto äldre vill jag att råttan skall vara vid avelstillfället.

En bonus är om han någonstans i sin stamtavla har färgen grafit, då även det är något jag vill ha in i min avel.

Däremot skall de helst inte ha roan/husky i stamtavlan, och inte  heller dumbo. Nu är det inte helt enkelt att hitta råttor som är HELT fria från dumbo och huskygener, därför tycker jag att du ska pipa till om du har en som stämmer bra in på alla andra punkter, så får jag ta ställning från fall till fall.

***********
Jag har också en hane som söker hona. Han heter Rackarns Chirashi och ingår i min första kull, Sushikullen. Eftersom han är grafitfärgad och därtill har ett bra temperament, vill jag låta honom gå i avel om han fortsätter hålla måttet. Han kan paras första gången tidigast i januari (ja, här är jag ute i tid, för en gångs skull!), då han är 8 månader. Önskvärt är förstås att vänta lite längre, eftersom han har en mamma med okänd bakgrund. Honan jag söker ska ha grafit i stammen, känd bakgrund och har hon inte parats förut, så ska hon vara äldre än 6 månader, men yngre än ett år.

Etiketter: ,

Du vet ju att jag tipsat om Golug (agouti rex) och det kommer jag att tjata om i all evighet, trots att han är dumbobärare ;)

Jadå, Pernilla - det är bra. Har faktiskt pratat med Ale's om bl a honom idag - ville diskutera dumbo med henne. Så han står kvar som möjligt alternativ, än så länge :)

Kul att du gillade sidhuvudet på min blogg! Känner mig lite elak som "favoriserar" Westmale bara, men det var ju sååå perfekta bilder! =D

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker