« Home | Bebisar eller mycket mat? » | Ser bra ut » | Eltons projekt! » | Tycke har uppstått :) » | Klartecken :) » | Eltonhälsning till Pernilla » | Råttmadamen » | På begäran » | Med hjärtat i halsgropen » | Torsken »

Hallstavik

Idag har jag, Chimay, Virgo och Hanna varit på värsta bästa utställningen. Det som var så bäst var att den var så liten och rar. Ett 13-tal personer och ett 40-tal råttor i ett sött gult hus. Detta resulterade i att utställningen drog igång vid strax före 11 och var klar vid 15-tiden.

En annan sak som var bäst var att jag fick skjuts från dörr till dörr både dit och hem. Tack Gail! En tredje sak som var skitbra var att jag fick ny inspiration till agility, mycket tack vare att jag fick hoppa in och sekretera till Gail, som dömde klassen idag. Det gick då upp för mig att några anledningar till att jag är så osäker på agility är att jag helt enkelt inte har kollat så mycket på när andra kör. Och att jag inte heller har så bra koll på vad som är tillåtet och ej på banan. Alltså har jag känt mig galet misslyckad varenda gång jag försökt och det är förstås ingen bra förutsättning.

Nu har jag bestämt mig för att göra ett nytt försök på Stora Vår, det gäller bara att bestämma mig för med vilka råttor jag ska göra det. Jag råkade betala in för mycket pengar, så de får gå till agilityn istället.

En fjärde bra sak var alla samtal omkring uppfödning och blåavel jag haft, och även om det var mycket som inte gjorde mig klokare, rådde ett samtal till Lena bot på det mesta. Som vanligt. Det är lätt att bli förvirrad när folk säger olika saker.

Själva bedömningarna gick katastrofalt dåligt för min del. Inte ens pet funkade, eftersom Hanna och Chimay har rykt ihop ibland de senaste dagarna och båda hade sår på ryggen som gjorde att de fick AB. Hanna har rostat något så erbarmligt, så att det skulle gå åt skogen i standard var jag beredd på. Även det snackade jag med Lena om och fick ett tips om att ge henne extra järn i kosten, men det lär väl knappast medföra att hon hinner göra succé på Stora Vår ändå. Nå, lite tillskott ska det bli ändå. Även Chimays lilla rostfläck gav henne en kvalitetstvåa och Virgo fick omdömet att hon har FEL färg.

Jag bad Gail kolla extra på henne innan jag klev in genom porten hemma. Potku (som dömde standard idag) fick lite medhåll, men Gail kom med lite andra spaningar omkring det. Även detta snackade jag förstås med Lena om, och vi kom överens om att det ska bli VÄLDIGT intressant att höra vad de brittiska domarna säger, eftersom Lena menar att Blue Agouti ska se ut precis som jag förklarat att Virgo ser ut, lite oreangare i agoutifärgen än en vanlig agouti. Men Lena har ju inte sett henne med egna ögon på länge, så det går förstås inte att lita på att jag lyckats förklara färgen rättvist. Jag hoppas att även Lena kommer på Stora Vår. De svenska domarna har inte så bra koll på färgen blått hos råttor. De finska råttor som ligger bakom de flesta linjer i Sverige har för ljusa färger.

Jag har också under dagens diskussioner kommit fram till att jag nog ska försöka, i möjligaste mån, att ta blått från andra håll än från finland. Men tyvärr blir det nog svårt, mtp att jag inte har möjlighet att resa så mycket. Det här beslutet är lite trist, eftersom det innebär att jag nog inte ska använda Mias hanar, som vi pratat om vid ett par tillfällen. De har alla den bakgrund som jag känner att jag vill undvika. Men FASEN vad nyttigt det är med såna här diskussioner!

Dagens Sashavägning visade 371 = 23 gr upp

Etiketter: ,

eXTReMe Tracker