« Home | Uppkoppling+Blogger krånglar » | Pastorella? » | Återigen besvikelse » | Burarna » | Parningsrapport » | Overdose? » | Råttautostrada i palatset! » | Tillökning i sunkpalatset » | Sötråttor » | Detta händer i Rackarns sunkpalats just nu »

Hos XL

Var hos XL idag. Jag kom ett par timmar för tidigt eftersom jag missat att skriva in tiden i almanackan och därför inte hade en aning om när jag skulle vara där. Men det gjorde inget - jag fick komma in på en gång och var klar så att jag kunde ta nästa tåg hem igen. På samma biljett, dessutom. Fast nu när jag skriver detta, inser jag att det KAN ha varit så att de skulle ha en operation eller något större, mer krävande besök och att det var därför väntrummet för en gångs skull inte var överbefolkat och jag fick komma in så snabbt. Kanske för att rejsa av mig så att de kunde operera eller vad det kunde vara de skulle göra ifred sen.

Nåja; det som skulle göras var att besiktiga Chimay och Virgo för att försöka utröna varför det inte blivit ungar när de parats. Det skulle tas prover, men eftersom Virgo uppvisade blodiga flytningar där och då, så fick de baytril istället. Jag fick också ett skriftligt intyg på att det inte föreligger några hinder för nya parningsförsök när medicineringen är slutförd (under förutsättning att den biter, förstås) och muntligen rekommenderade han mig att dessa parningar ska ske så fort som möjligt efter. Det kommer också ske, eftersom jag har hanarna står redo och väntar och det absolut inte finns någon anledning att dra på det. Intyget är för att jag ska kunna söka dispens från uppfödarreglerna från SRS styrelse. Jag har redan fått dispens från registratorn, men hon kan inte ge mer än två veckor på egen hand, och om jag vill ha mer ska jag ha ett veterinärintyg på att råttorna är i ett skick så att de klarar en dräktighet.

Det var mycket Oande och Aande om hur vackra och hur utmärkt kondition de båda var i, så det var ingen tvekan för XL att skriva detta intyg :)

Både Chimay och Virgo har annars lagt på sig rätt mycket under dessa skendräktigheter (eller vad det nu varit), så de är i rundaste laget, men de har absolut inte mist sina proportioner. Chimay har haft lite krångel med ett öga ett tag, vilket inte bromsat mig, eftersom hon varit så pigg och frisk i övrigt. Det har alltså inte hängt ihop med någon förkylning eller nåt. Jag har försökt köpa noviform ögonsalva åt henne, men den har varit slut från tillverkaren i hela sverige och något alternativ finns inte. Idag hade den dock åtekommit i apotekets hylla, så nu kunde jag behandla det också, och jag måste säga att ögat redan ser bättre ut. Känner mig lite mer positiv idag. Dessutom har Skorpan blivit pappa till 17 små pinkisar idag! Grattis Råtz Scorpio,  bra jobbat!

Etiketter:

eXTReMe Tracker