« Home | Hos XL » | Uppkoppling+Blogger krånglar » | Pastorella? » | Återigen besvikelse » | Burarna » | Parningsrapport » | Overdose? » | Råttautostrada i palatset! » | Tillökning i sunkpalatset » | Sötråttor »

Rackarns Grundkok

Det har inkommit önskemål om råttmatsinspiration. Jag vet inte riktigt om jag kan bistå med något matnyttigt(!), men jag kommer försöka skriva några matposter. Själv har jag har ju turen att få resterna efter lunchen på jobbet, oftast får råttorna dem rakt av, men ibland tycker jag inte att det är tillräckligt bra mat för min guldklimpar, då modfierar jag med mitt grundkok, som jag nästan alltid har en laddning av i kylen.

Rackarns Grundkok
Jag brukar blanda  i riskokaren vad jag har hemma av helt bovete, matvete, korngryn, quinoa, fullkorns-/råris, lite gröna och röda linser, hälla på vatten och en skvätt Eldorados hummerfond och koka. Det går självklart bra att göra i en vanlig kastrull också. Sen använder jag detta som grund i råttornas mat, lägger till lite kött, fisk och/eller grönsaker och kanske lite sås eller yoghurt eller fil.

Eftersom jag tycker det blir så snuskigt och stinkigt i buren när råttorna hamstrar käk på allehanda smarta ställen (toalådan, tror jag alla känner igen?) så är jag taskig nog att skära och mosa ihop all mat så att den måste ätas på plats vid matskålen. Det går mycket bättre om rätten inbegriper något såsigt, som te x en sås (doh!) eller lite mjölk eller yoghurt (mina råttor är vana vid lite mjölkprodukter nu och då, så de tål det, om dina inte gör det får du hitta på andra alternativ).

Etiketter:

Åh! Jag _älskar_ dig! Sådana här tips är exakt vad jag behöver! *pussar på*

Skicka en kommentar
eXTReMe Tracker